10. nov. 2017

Erotika

av Inger Wold Lund

Cappelen Damm, 2017


Dette er en samling små erotiske tekster. Forfatteren, Inger Wold Lund, er billedkunstner og forfatter. Hun har hatt en rekke utstillinger både i Norge og utlandet. Hun er vant til å jobbe med kunst som kan være vanskelig å få øye på – og har laget en erotisk audioguide for t-banen i Berlin og en audioguide på Vigeland-museet i Oslo.
For en del år siden skrev hun noen erotiske historier. Disse leste hun inn på en lydfil, og så kunne folk komme til en tom leilighet og høre tekstene. Etter dette kunstprosjektet begynte folk å fortelle henne sine historier. Og denne samlingen er da en blanding av hennes egne tekster og historier hun er blitt fortalt.
Tekstene inneholder mye lengsel, sorg og savn, og er absolutt verd å lese. 

Her er et par smakebiter fra boka:

En gang. Sa hun. Gikk jeg forbi en mann jeg var så tiltrukket av at jeg uten å tenke meg om snudde meg og fulgte etter ham. Da jeg tok ham igjen, strøk jeg hånden over brystet hans og mot venstre skulder. Så dro jeg T-skjorten hans til siden så jeg kunne se blodårene. Jeg så ham i øynene før jeg flyttet meg bak ham. Så bet jeg ham i nakken. Og etterpå...? Spurte jeg. Etterpå gikk jeg min vei.

Når jeg sier jeg er ensom. Sa hun. Blir jeg spurt om jeg har tv.



Bodil Vorkinn
Dovre folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...